Folksams hjälmtestare ger sin syn på rotationsvåld

Lär dig mer om cykelhjälmar!

I syfte att lära oss mer om cykelhjälmar och hjälmar i allmänhet mailade vi Helena Stigson på Folksam och bad henne klargöra en del synpunkter kring de system som idag finns i vissa hjälmar för att skydda mot rotationsvåld. Nedan kan du läsa hennes svar.

”När en cyklist cyklar omkull eller blir påkörd av en bil och slår i huvudet, blir islaget i princip alltid snett mot marken eller bilen. Hjärnskakning och svårare hjärnskador orsakas av just rotationsvåld som uppstår vid ett snett islag mot huvudet. Vi har valt att förutom slagprovet som ingår för att godkänna att en hjälm säljs på svenska marknaden även inkludera tre tester som speglar det våld som uppstår vid en cykelolycka. Våra tester är därför mer verklighetsnära än de som görs för att godkänna att en hjälm så att den kan säljas på den svenska marknaden. När hjälmen togs fram var det framförallt för att skydda mot skallfraktur och det våldet speglas bra i dagens hjälmkrav. Däremot anser vi att lagkraven behöver skärpas så att de även inkluderar sneda islag för att förebygga hjärnskador.

 Vi kan se i våra tester att hjälmar med MIPS generellt är bättre vid sneda islag. Det varierar dock från 2%-44% lägre töjningar i hjärnmodellen. En MIPS-hjälm är därför ingen garanti. I årets test är en av de hjälmar som vi rekommenderar som ”Bra val” inte utrustad med MIPS. Detta visar att det är fullt möjligt att bygga en hjälm som tar upp rotationsvåld effektivt utan att ha MIPS. Det finns även flera andra liknande system på marknaden – liknade koncept bland MC-hjälmar så kallat SuperSkin som har visats kunna reducera rotationsvåldet vid tester och 6D som består av två lager EPS vilka kopplas samman med ”dämpare” som tillåter energiupptagande glidning mellan lagren. Även Hövding, som likt en krockkudde för huvudet blåses upp vid en olycka, reducerar rotationsvåldet effektivt.

 

cykelhjälmar uvex race 1

Vid våra tester har vi inte sett några problem för MIPS ska medföra att huvudet hamnar i position utanför hjälmen. Dessutom tvivlar jag på punkten då de hävdar att MIPS skulle lösa ut vid mildare stötar. Vår rekommendation är att alltid byta hjälm om man haft ett huvudislag. Hjälmen kommer att ha tagit upp energi och det är svårt att se sprickor. Det som oroar mig mer är att hjälmar utrustade med MIPS har 10% högre accelerationsvärde i det raka islaget vid årets test av hjälmar för barn. Vi väger dock in energiupptagningen i det raka islaget och ”straffar” styva hjälmar. Jag upplever dagligen komfortproblem med MIPS – de som utvecklat MIPS har inte varit långhåriga. Däremot är deras punkt kring att MIPS tar mer utrymme lite överdriven. MIPS-skyddet är endast någon mm tjockt.

För att summera det hela så är min åsikt att hjälmar utrustade med MIPS är generellt bättre men det krävs alltid en bra hjälm i grunden. Dessutom tror jag att hjälmtillverkare kan åstadkomma bättre hjälmar med annan teknik. I september kommer jag medverka vid en workshop med deltagare från hela världen där vi kommer diskutera hur framtida testmetoder (för både standard och konsumenttester) ska se ut. Alla är redan överens att de sneda islagen bör införas. Frågan nu är mer hur och vilket testhuvud osv som skall användas. ”

Vi tackar Helena för hennes utförliga svar och som sagt, här på sportbutikonline.se följer vi utvecklingen noga när det gäller säkerheten kring cykelhjälmar, skidhjälmar och ridhjälmar.

 

Cykelhjälmar uvex

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *